PAKTUM
Így építsd az énmárkádat az online térben - új élet felmondás után 4.
Sok mindent tehet a pályázó az online térben, hogy sikeres legyen az álláskeresés. Sorozatunkban az új állás megtalálásáig tartó lépcsőket, jó gyakorlatokat, titkos fogásokat járjuk körül. Az első részben a felmondás feldolgozását, a másodikban a tervezés elkezdését, a harmadikban a célokon való dolgozást tekintettük át. Most önmagunk bemutatásához és a az énmárka építéséhez ad tanácsot outplacement-tanácsadónk.
“Egyszer egy kommunikációs vezetői pozícióra kaptunk pályázatot. Meg akartuk nézni a jelölt LinkedIn oldalát, aztán kiderült, hogy nincs fent a legnagyobb szakmai közösségi oldalon. Nagyon furcsának találtuk” - hoz példát az álláskeresésben az online jelenlét fontosságára Paulovics Éva, outplacement-tanácsadó, a Jobsgarden Kft. ügyvezetője.
Mutasd be magad a LinkedInen
A LinkedIn mára a vezetők, a szakértői munkakörben dolgozók egyik legfontosabb médiuma lett a bemutatkozásra és a kapcsolatépítésre. Hogyan lehet ebből a maximumot kihozni? “A legfontosabb, hogy pozicionáld magad a “Headline” és a “Summary” rovatokban már az elején. Ez egy 3-4 mondatos bemutatkozás, hogy ki is vagy, miben vagy jó és mit akarsz. Lényeges az is, hogy oldaladon legyenek ott szakmád legfontosabb kulcsszavai, ami alapján a keresőmotorok megtalálnak.
A LinkedIn profiloldala ugyan önéletrajzhoz hasonlít, ám tanácsos kicsit általánosabbra venni mint a cégre és pozícióra szabott CV-t. Arra azért ügyelj, hogy a LinkedIn-oldal és az önéletrajz ne legyen ellentmondásban, az évszámok, a munkahelyek és a pozíciók stimmeljenek.
A LinkedInen kívül érdemes még állásportálokra feltölteni önéletrajzodat és személyzeti tanácsadó cégeknek is elküldeni. Minél több helyen elérhető, annál nagyobb eséllyel találnak rád.
Mindig cégre és pozícióra szabd önéletrajzodat
“A CV még vezetőknél is legyen lényegretörő, gyorsan átlátható 1-2 oldalnál nem hosszabb” - javasolja Paulovics Éva. Ha sok projektben vettél részt, azt inkább külön mellékletben sorold fel. Arról a tapasztalatodról írj többet, amit a munkaadó keres.” - tanácsolja Paulovics Éva. Mi hagyható ki? Ami rövid ideig tartott vagy teljesen eltér a pályaívtől. 50 feletti álláskeresőknél pedig az utolsó 15 év számít, az ennél régebbi állomásoknak nincs nagy jelentősége, csak a terjedelmet növeli. Mentsd le az elküldött önéletrajzot, ezzel készülj az állásinterjúra. Szóban is azokat az elemeket emeld ki, amit írásban és ügyelj arra, nehogy ellentmondásba kerülj, mert az kínos és bizalomvesztéssel járhat.
Használd a direkt megkeresés módszerét a közösségi médiában
“A LinkedInre azonban ne csak statikus oldalként tekintsünk, hanem használjuk direkt megkeresésekre, kapcsolatépítésre, pályázásra is” - javasolja Paulovics Éva. Hogyan is működik ez ki a gyakorlatban? Nézd meg, hogy az álláshirdetést kiíró cégnél van-e ismerősöd, ha van kérdésed, tedd fel a toborzónak. Ha egy cégnek nincs hirdetése, de számodra érdekes, akkor keresd meg az adott szakterület vezetőjét (aki a főnököd lehetne ott), írj neki egy rövid bemutatkozást és jelezd érdeklődésedet. Tapasztalat alapján legtöbb esetben válaszolnak a Hiring Managerek. A legrosszabb, ami történhet veled, hogy nem érkezik reakció. Ennek a módszernek az is lehet az előnye, hogy egy meghirdetni tervezett, de még nem publikus állásajánlatra bukkansz, amire te lehetsz az első jelölt. Érdemes minél több szakmabelit ismerősnek jelölni még akkor is, amikor nem kerültünk kapcsolatba?. Elképzelhető, hogy formálisan lehet 100 új ismerőst gyűjteni, de ők valójában nem lesznek a networköd tagjai.
Kezdd el személyes márkádat építeni
Könnyebb helyzetben vannak az álláskeresők, akik már egy ideje tudatosan építik saját márkájukat az online és az offline világban. “Ha eddig nem tetted, akkor mostkezdd el. Ezzel ugyanis azt éred el, hogy ne Te legyél álláskereső, hanem a lehetőségek megtaláljanak. A tudatos szakmai kommunikáció már pár hét alatt hoz látható eredményt” - mondja Paulovics Éva.
Érdemes első körben tisztázni, hogy ki a te célközönséged, hol éred őket el, mit és hogyan akarsz kommunikálni. A legegyszerűbb lépés szakmai csoportokhoz csatlakozni, ahol többek között kommentelhetsz, kérdezhetsz, saját posztot írhatsz, vitára sarkallhatsz, megoszthatod fotóidat, megjegyzéseidet szakmai rendezvényekről, amelyeken jártál.
Ha van minimális íráskészséged, időd és ambíciód, akkor blogot is indíthatsz. Mielőtt blogolni kezdesz, azért mutasd meg első 2-3 bejegyzésedet szakmabelieknek, legyen 1-2 hónapra előre tematikád és jelölj ki egy idősávot a hetedből, amikor ezzel foglalkozol és készíttess magadról egy profi, a szakmaiságodat erősítő fotót. A bloghoz kapcsolódóan saját csoportot is kialakíthatsz, aminek te leszel a középpontja. A blognál érdemes megadnod “névjegyedet” elérhetőséggel, hogy könnyen megtalálhassanak.
Forrás: HR Portál